Spannende consequenties van kunstmatige intelligentie
Ooit gehoord van GPT? Het is op dit moment de krachtigste kunstmatige intelligentie ter wereld. Na het analyseren van duizenden websites, Wikipedia-artikelen en boeken, heeft het zichzelf zo goed leren schrijven dat de teksten nauwelijks te onderscheiden zijn van die van een mens. Als kunstenaar en onderzoeker met een grote interesse voor GPT kwam Tammara Leites al snel uit bij de Zwitserse kunstenaar Simon Senn. Senn presenteerde in 2020 de ontroerende online voorstelling Live Stream Arielle F bij ons, waarin hij op zoek ging naar de echte vrouw achter een virtueel lichaam. Aan Leites gaf hij al zijn digitale data, e-mails en online documenten – en dSimon was geboren: een AI-versie van Simon Senn. Maar dSimon vertoont al snel problematisch gedrag, terwijl Simon ondertussen niet meer weet wat de AI denkt of gaat doen. Waarom komt dSimon zo verontrustend, zo menselijk over? En hoe zal hij zich gedragen tijdens de voorstelling? Tammara, Simon én dSimon delen hun ervaringen.
dSimon op Noorderzon is een 'working step' en gaat in de herfst in première in Théatre Vidy-Lausanne.
Deze voorstelling maakt deel uit van het thema The machine in us.
“De online vorm van de voorstelling voert de spanning tussen het digitale en de realiteit op (…). Digitale identiteiten beginnen door elkaar te lopen tot er een verwarrend online Droste-effect ontstaat.”
Simon Senn & Tammara Leites
Simon Senn is beeldend kunstenaar en woont in Genève. Op het eerste gezicht lijkt zijn werk te suggereren dat zijn kunst zich uitspreekt tegen onrecht. Wie verder durft te kijken ziet een dubbelzinnigheid die radeloosheid verbeeld in plaats van kritiek. Senns video’s en installaties zijn doorgaans gebaseerd op de werkelijkheid, maar vaak ook verweven met fictie. Tammara Leites komt uit Uruguay en is tegenwoordig woonachtig in Genève. Ze is geïnteresseerd in de relatie tussen fotografie en maatschappij. Leites combineert in haar werk creativiteit met een achtergrond in programmeren, grafisch design en visuele communicatie. Ze richt zich op de vraag: wat betekent het om als mens dagelijks verbonden te zijn?
Credits
Concept en regie | Tammara Leites, Simon Senn, dSimon
Programmeren computer | Tammara Leites
Met | Tammara Leites, Simon Senn, dSimon
Productie | Compagnie Simon Senn Théâtre Vidy-Lausanne Coproduction : Le Grütli, centre de production et de diffusion des Arts Vivants – Actoral, festival international des arts et des écritures contemporaines
Met steun van | Ville de Genève, Noorderzon Festival of Performing Arts & Society, Santarcangelo Festival, Mapping Festival
Reizen | Pro Helvetia