De Toekomst van het Onderwijs | Met Johannes Visser en Toske Andreoli

De Crisis Voorbij #2 i.s.m. Research Centre for Arts in Society / RUG

Groningen, NL

Leon Joanknecht

De Crisis Voorbij #2 i.s.m. Research Centre for Arts in Society / RUG

Groningen, NL

In de interviewreeks De Crisis Voorbij gaat moderator Jelte Posthumus (historicus, podcastmaker en docent) in gesprek met uiteenlopende gasten. Samen met het publiek onderzoeken we vanuit verschillende perspectieven de effecten van de crisis op de kunst(wereld), onze cultuur en maatschappij. We verkennen de toekomst van de stad, het onderwijs, de macht en de kunsten, en sluiten de reeks af met een debat. De Crisis Voorbij wordt georganiseerd i.s.m. het Research Centre for Arts in Society, van de Rijksuniversiteit Groningen. Na de reeks Kunst & Crisis tijdens het Noorderzomerprogramma 2020, over wat men ziet, beleeft en maakt in een drastisch verander(en)de wereld, kijken we nu vooruit. Als de coronacrisis straks achter ons ligt, wat voor wereld ligt er dan vóór ons?  

De Toekomst van het Onderwijs 
Het onderwijs is doordesemd van de markt. Onderwijsinstellingen zijn uitgegroeid tot kolossen, worden bestuurd als bedrijven die de cijfers op orde willen hebben, maar de resultaten vallen steeds vaker tegen. Het lijkt een simpele vraag, maar wat is de functie van onderwijs? We willen jongeren goed voorbereiden op de rest van deze eeuw, maar zowel instellingen als jongeren worstelen met de focus op prestatie en toetsing, en gebrek aan motivatie. Wat moet er gebeuren om vertrouwen terug te winnen, en welke rol speelt gezag eigenlijk in het onderwijsverhaal? Jelte Posthumus gaat in gesprek met Johannes Visser, voormalig docent en journalist (o.a. De Correspondent), en filosoof Toske Andreoli, schrijver van De mooiste tijd van je leven? Een nieuwe kijk op studiestress (2020).